Nevrologi av kneet

Kneleddet er et enkelt ledd med to hovedoppgaver; Fleksjon og ekstensjon. Rundt kneleddet er det mye bindevev som holder kneleddet sammen og kapsler det inn. Kneleddet er også styrt av den største muskulaturen kroppen har, noe som gjør at den på tåle en del. 

Hva er vanlige symptomer på knesmerter?

Vanlige symptomer på knesmerter er:

  • Stråling ned til kneet.
  • Stråling fra kneet til hoftene eller anklene.
  • Verking eller stikk i kneet eller til sidene.
Doctor examining her patient knee in medical office
Doctor examining her patient knee in medical office
Bone pain or knees around the knee ,
Bone pain or knees around the knee ,

Hva er vanlige årsaker til knesmerter?

Vanlige årsaker til knesmerter kan være:

  • Artrose – Forekommer for det meste hos eldre med tidligere alvorlig kneskade. Tilstanden gir smerter i kneet ved og etter belastning. Startsmerter kan være hvilesmerter og nattlige smerter ved langtkommen sykdom.
  • Slitasje i kneskjell (patellofemoral artrose) – Vanlig for pasienter over 40. Tilstanden gir smerter i kneet som provoseres av gange i oppover og nedoverbakke, samt ved å sitte med et bøyd kne.
  • Kneledds betennelse (artritt) – Dette kan skyldes en lang rekke forskjellige underliggende sykdommer, der det oppstår smerter, hevelse, økt varme og nedsatt bevegelighet i kneet. 
  • Betennelse i brusk og ben (osteokondritt) – Dette er vanlig for pasienter mellom 15-20 år, og skjer ved at en bein bit kan løsne fra leddflaten og danner et fritt legeme i legghulen som kan kile seg fast. Tilstanden skjer gjerne etter flere skader mot leddet, der låsing av kneet, knesmerter, sviktfølelse og hevelse forekommer.
  • Avlastning er som regel nødvendig, men ikke immobilitet. Kneet burde skånes mot smertefull belastning. Dette kan få smertene til å forsvinne av seg selv.
  • Enkle hjemmeøvelser slik som kvadricepsøvelser kan hjelpe. Dette er øvelser der du strammer lårmuskelen fordelt gjennom dagen uten knebøy.
  • Smertestillende slik som Ibux og Paracet kan hjelpe på plagene.
  • Bytting av sko eller skosåler.
  • Fortsette med tung belastning av kneet.
  • Tunge treningsøvelser på kneet.